Hoe publiceren?
Het publiceren van een wetenschappelijk artikel is een lang en arbeidsintensief proces. Hieronder vind je enkele tips en tricks om het publicatieproces te optimaliseren.
ISBN staat voor International Standard Book Number. Het is een wereldwijd gebruikte standaard voor de unieke identificatie van boeken. Het doel van het ISBN is om elke titel die een uitgever publiceert snel en eenvoudig terug te vinden in databanken.
Een ISBN-nummer is wettelijk niet verplicht, maar wordt aangeraden indien je je publicatie via het commercieel circuit wil verdelen.
Voor het publiceren van een artikel in een tijdschrift is een ISBN-nummer niet nodig. Elk tijdschrift heeft immers een ISSN-nummer (International Standard Serial Number).
Voor een doctoraatproefschrift kan een ISBN-nummer aangevraagd worden. Doe dit niet indien het doctoraatproefschrift confidentiële informatie bevat. Noch de faculteit, noch de universiteit heeft een uitgeversprefix dat in het ISBN-nummer opgenomen moet worden. Informeer de drukker dat het ISBN vermeld moet worden op de rugzijde van het titelblad en op de achterzijde van het doctoraatproefschrift.
Een ISBN vraag je aan via boekenbank.be.
Bij de keuze van een tijdschrift voor je publicatie kunnen verschillende factoren een rol spelen. Hier vind je een overzicht van nuttige tools en bronnen die je helpen bij de selectie.
Factoren die een rol (kunnen) spelen bij de keuze van het tijdschrift | Tools en bronnen |
---|---|
Inhoud |
|
Impactfactor van het tijdschrift | Journal Citation Reports |
Open Access | Directory of Open Access Journals Tip: Ga zeker ook na of de financieringsinstantie Open Access-verplichtingen oplegt |
Duur van het reviewproces | SciRev |
Betrouwbaarheid tijdschrift | Tips in de (onder)zoektip “Kwaliteit van een wetenschappelijk tijdschrift beoordelen” |
Interesse tijdschrift | Scopus: via Analyze search results kan je (bij Source) een overzicht krijgen van tijdschriften die reeds over je onderzoeksvraag gepubliceerd hebben. |
Kostprijs (voor het peer review-proces, productiekosten, het publiek toegankelijk maken, enz.) | Bepaalde uitgeverijen van tijdschriften hanteren een businessmodel waarbij een bijdrage van de auteur wordt gevraagd (een APC – Article Processing Charge, author fee – publication fee) waardoor de artikels in Open Access voor iedereen beschikbaar zijn en er dus geen abonnement moet worden genomen op deze tijdschriften.
TIP: UGent-auteurs krijgen een korting van 15% op de APC wanneer ze publiceren in een BioMed Central, Chemistry Central of SpringerOpen journal. Voor meer informatie, raadpleeg de UGent-informatiepagina (UGent intranet) hierover. |
Internationale Reporting Guidelines geven een overzicht van criteria waar een artikel bij voorkeur aan voldoet om transparantie van rapportering te bevorderen en Reporting Bias te vermijden.
Studietype | Reporting guideline |
---|---|
Cohort, case-control en cross-sectionale studie | STROBE statement |
Case reports | CARE |
Health Economic Evaluations | CHEERS |
Proefdieronderzoek (pre-klinisch) | ARRIVE |
Qualitative research | SRQR |
RCT | CONSORT statement |
Richtlijnen | AGREE |
Study protocols | SPIRIT |
Systematische review (en meta-analyse) | PRISMA statement, checklist en flow diagram
PRISMA-P (PRISMA for protocols) PRISMA-A (PRISMA for abstract) |
Meer richtlijnen voor Health Research op www.equator-network.org
Onderzoekers die een belangrijke bijdrage leveren aan de totstandkoming van de publicatie worden toegevoegd aan de auteurslijst.
Dit houdt 4 (cumulatieve!) voorwaarden in:
- een significante bijdrage aan het ontwerp van het onderzoek, relevante dataverzameling, -analyse en/of -interpretatie;
- het opstellen en/of kritisch herzien van de publicatie;
- goedkeuring van de uiteindelijke publicatie; en
- instemming om verantwoordelijk te zijn voor de inhoud van de publicatie, tenzij anders vermeld in de publicatie.
Deze voorwaarden zijn gebaseerd op de aanbevelingen van de International Committee of Medical Journal Editors (ICMJE).
Dit is echter een minimumvereiste waaraan moet worden voldaan. Meer informatie, hulpmiddelen en context, lees je hier op het platform (Onder)zoektips van UGent.
Bij voorkeur worden beide instellingen als afzonderlijke affiliaties vermeld:
- Medical department, Ghent University Hospital, Ghent, Belgium
- (Research Group,) Department of Ghent University, Faculty, Ghent University, Ghent, Belgium
Indien er bij submissie slechts 1 affiliatie per persoon kan worden opgegeven, kan volgende gecombineerde affiliatie gebruikt worden:
Medical department of UZ Gent, Department of Ghent University, Ghent University Hospital, Ghent University, Ghent, Belgium
Deze gecombineerde affiliatie geniet niet de voorkeur, maar kan in uitzonderlijke situaties gebruikt worden.
TIPS BIJ HET OPGEVEN VAN AFFILIATIE IN SUBMISSIESYSTEMEN
- Als je meer dan één affiliatie voor een auteur opgeeft, dan worden alle affiliaties als afzonderlijke affiliaties ingevoerd.
- De componenten binnen elke organisatiestructuur worden bij voorkeur in hiërarchische volgorde opgelijst, van klein naar groot.
- Een affiliatie wordt bij voorkeur voluit geschreven zonder gebruik te maken van afkortingen of acroniemen.
- Affiliaties worden opgesteld met ‘beginhoofdletters’ (wat betekent dat alle woorden behalve kleine woorden zoals “van” of “en” een hoofdletter hebben.
- Indien meerdere auteurs verbonden zijn tot dezelfde onderzoeksentiteit, dient dezelfde affiliatie opgegeven te worden; er mag dus slechts één affiliatie zijn voor identiek dezelfde affiliaties.
- Presentatie van de Knowledge 2 Connect lunchontmoeting over dit onderwerp.
- Artikel van D.A. Cook, Twelve tips for getting your manuscript published
- Artikel van M.C. Nahata, Tips for writing and publishing an article
Het Universitair Centrum voor Talenonderwijs bepaalt na analyse op basis van de taalkundige kwaliteit, technische moeilijkheidsgraad en omvang of je tekst / artikel in aanmerking komt voor proofreading. Vervolgens wordt een bestek opgemaakt waarin de prijs en leveringstermijn worden bepaald. Zie hier voor meer informatie (contact, werkwijze, voorbeelden en reacties).
De vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie biedt proofreading en vertaalopdrachten tegen een billijke vergoeding aan derden aan. Zie hier voor meer informatie over deze dienstverlening.
Bepaalde financieringsinstanties verplichten de registratie van een protocol (bijv. National Institute for Health Research (NIHR) en Canadian Institutes of Health Research (CIHR).
Het registreren van je protocol promoot transparantie, helpt mogelijke bias te verminderen en helpt onnodig dubbel review werk te vermijden.*
Je kan je protocol registreren bij:
- International prospective register of systematic reviews (PROSPERO).
- The Campbell Collaboration
- The Cochrane Collaboration
* Stewart L, Moher D, Shekelle P. Why prospective registration of systematic reviews makes sense. Syst Rev. 2012;1:7.
Heb je een vraag in het kader van je literatuuronderzoek of bij het zoeken, verwerken of publiceren van literatuur/data?
Vul dan ons formulier in met aanvullende info zodat wij een duidelijk beeld hebben van je vraag. Je kan ons ook bereiken via kcgg@ugent.be.